Zondag 8 mei - Reisverslag uit Peking, China van chinareiscopernicus2016 - WaarBenJij.nu Zondag 8 mei - Reisverslag uit Peking, China van chinareiscopernicus2016 - WaarBenJij.nu

Zondag 8 mei

Door: raissa

08 Mei 2016 | China, Peking

Om half 8 ‘s ochtends was het weer tijd voor een nieuwe dag, en zoals elke dag begint de dag altijd goed met een lekker ontbijt. Door de jetlag zaten er nog wel wat slaperige koppies aan tafel. Gelukkig konden we nog in de bus wat slapen voor de lange rit naar onze eerste bezienswaardigheid: de Chinese muur! De eerste stukken muur zijn in de Qin dynastie (221 voor Christus) gebouwd om bescherming te bieden tegen aanvallen vanuit het noorden door de Mongolen. Het stuk muur dat wij hebben bezocht is gebouwd rondom de Ming dynastie (1368-1644). Na een groepsfoto is iedereen zelf op pad gegaan; wij konden links of rechts de muur op. Na een ijverige klim konden we genieten van het prachtige uitzicht. Met het heerlijke briesje dat waaide was het een genot om met zo’n felle zon in de bergen te zijn en dit prachtige wereldwonder te aanschouwen! Volgens een Chinese gezegde zijn wij nu echte helden: bú dào chángchéng fēi hǎohàn (als je de Chinese muur niet beklommen hebt, ben je geen held).

Na zo’n tocht door de bergen begonnen sommige buikjes al te rammelen en konden wij gelukkig door naar de lunch. Voordat we konden eten hadden we een korte maar krachtige bezichtiging in een fabriek waar men de techniek van Cloisonné bemachtigt. Cloisonné is een techniek van emailleren. Op een voorwerp worden draadjes en figuurtjes gelijmd. Zo ontstaan vakjes die met email worden opgevuld (cloisons). Het restaurant bevond zich boven deze fabriek dus we konden zo door naar het eten. Ook hier weer de traditionele manier van Chinese eten met een grote tafel met draaitafel in het midden waarop allerlei lekker gerechten werden neergezet. De leerlingen beginnen steeds meer aan de smaak te wennen en ze hebben dan ook goed gegeten.

In de bus onderweg naar onze nieuwe bestemming hebben de leerlingen zich uitstekend vermaakt met een typisch Chinese bezigheid: karaoke! We hebben genoten van prachtige zang van Farrah, Noortje & Beryl. Daarna was het tijd voor onze tweede grote bezichtiging: het Zomerpaleis. Het Zomerpaleis was gebouwd om aan de warmte van de binnenstad te ontsnappen en in de tuinen naast het meer heerlijk te kunnen ontspannen. Bij het Zomerpaleis hebben we twee belangrijke paleizen bezocht en hebben we meer geleerd over de geschiedenis van China. In de laatste dynastie (de Qing dynastie) had de laatste keizer van China eigenlijk niks te zeggen en was het vooral zijn moeder, keizerin Cixi, die de macht had. In het Zomerpaleis zijn er meerdere elementen waarin de macht van deze vrouw is terug te zien; zo staat er bij een paleis het beeld van een feniks (symbool voor de keizerin) dichterbij de ingang dan het beeld van de draak (het symbool van de keizer). Ook heeft deze draak geen bal in zijn poot. Normaliter betekent een bal in zijn poot dat de keizer over het universum regeert. Ook hebben we de marmeren boot bezocht die speciaal voor keizerin Cixi is gemaakt. Na deze lange wandeltocht konden we zelf ook genieten van een mooie boottocht naar de overkant van het meer. We hebben erg genoten van deze boottocht en er zijn weer vele foto’s gemaakt. De leerlingen zijn voor de Chinezen een fantastische bezichtiging en worden er dus ook van de leerlingen zelf veel foto’s gemaakt!

Om van de dag bij te komen en lekker te kunnen zitten hebben we de dag van bezienswaardigheden afgesloten met een Chinese acrobatenshow. Het is bizar om te zien hoe lenig mensen kunnen zijn en wat ze allemaal kunnen. Zo zagen we 6 (!) mannen op een motor rijden in een kleine ronde bal. Na dit spektakel hebben we nog heerlijk avond gegeten in een restaurant in de buurt. We hadden een kleine verrassing voor de leerlingen: patat! Jullie kunnen wel raden dat dit bord binnen één minuut leeg was. “Mogen we niet meer patat?” was de grote vraag. Maar nee, helaas toch maar weer gezond eten met de Chinese groente gerechten en andere lekkernijen.

Dan was het eindelijk tijd om weer terug te gaan naar het hotel. Een aantal leerlingen wilden nog naar een supermarkt dus daar zijn we even langs geweest. Buiten op straat zijn de lokale Chinezen druk bezig met hun etenswaar verkopen en konden we genieten van het avondspektakel. Dan toch eindelijk tijd om te slapen. Morgen weer een drukke dag! Na zo’n lange dag vol lopen en klimmen kan het niet anders dat de leerlingen lekker zullen slapen! (fingers crossed…)

• 09 Mei 2016 - 09:15

Nellie Besseling:

Wat een geweldige ervaring voor de jongelui om dat mee te maken, ik ga weer mee en herbeleef mijn eigen reis die ik gemaakt heb in 2010. Veel plezier verder