Woensdag 11 mei - Reisverslag uit Sjanghai, China van chinareiscopernicus2016 - WaarBenJij.nu Woensdag 11 mei - Reisverslag uit Sjanghai, China van chinareiscopernicus2016 - WaarBenJij.nu

Woensdag 11 mei

Door: Erwin

11 Mei 2016 | China, Sjanghai

Vanochtend moesten we vroeg uit de veren: 06.00 uur werden we wakker gemaakt door een vriendelijke stem uit de telefoon.
Na het douchen, aankleden en tutten om 6.30 uur ontbijten zodat we om 07.00 uur konden vertrekken naar de school.
Dit keer geen bus die op ons stond te wachten. De school ligt op ongeveer een half uurtje wandelen.
Het zonnetje was prettig warm en de wandeling dwars door wat woonwijken in Shanghai maakten dat we goed gehumeurd op Mofan Pudong Middle school aan kwamen.
Wat Chinese leerlingen zaten al op ons te wachten en na een kort voorstel rondje gingen alle leerlingen naar de les. De begeleiders werden door de directeur van de school rondgeleid over het buitenterrein met geurende citrusbomen, een stuk moestuin en kleurige bloemen.
Het tweede en derde uur hebben de begeleiders ook wat lessen bezocht. Dit leidde soms tot enige onrust en niet alleen bij de leerlingen.

Na het derde uur vertrokken we met een bus naar school 2 van deze dag. Aangekomen kregen we eerst eten voorgeschoteld. Het eten in Shanghai smaakt toch echt anders dan het eten in Beijing en de tableaus raakten aardig leeg. Daarna een kalligrafie les die echter veel op een tekenles leek. Heerlijk buiten in de zon in een fraai versierde corridor. De Chinese lln. hadden pauze en al snel was het gezellig druk met Chinese leerlingen om ons heen. Wij moesten een tekening namaken die voor getekend werd. Bij de een lukte dit beter dan bij de ander, maar iedereen ging, na het nemen van diverse foto’s, de bus in met een stuk Chinese kunst.

Door naar school 3, op zo’n uurtje rijden. De weg was slecht en af en toe zaten we met ons hoofd bijna tegen het plafond, maar sommigen dommelden toch af en toe even weg.
Op school 3 werden we ontvangen met een demonstratie van Chinees schaken. Dat is één van de vakken die op deze school worden gegeven. Het blijkt een mengeling te zijn van schaken en stratego. Het karakter paard werd direct herkend, het stuk mag ook als “ons” paard bewegen, maar verder bleven de regels toch wel duister.
Ons werd gevraagd om plaats te nemen in de banken en na een filmpje over de school werden we getrakteerd op een mooie dansvoorstelling door jonge leerlingen (op deze school zitten basisschoolleerlingen én middelbare scholieren bij elkaar; ong. 2100 in totaal). Deze groep heeft al diverse prijzen gewonnen en is bekend van de TV!
Na de voorstelling mochten wij een poging doen en na een onwennig begin werden de bewegingen vloeiender en leek het zowaar op het dansje dat we kort daarvoor hadden gezien. Bij het weggaan kregen we nog een Chinees schaakspel cadeau! Wat een leuke mensen hadden we weer ontmoet.

De rit terug was net zo hobbelig als de weg heen en rond vier uur waren we weer terug bij Mofan Pudong Middle school. Even bij komen en wat water drinken. Even voor half vijf zouden de eersten opgehaald worden door hun gastgezin/maatje om met hen naar huis te gaan. Sommige meiden werden wat bleker rond de neus en anderen reageerden juist wat drukker dan normaal: de spanning nam zichtbaar toe. Eén voor één vertrokken de meiden en Sven met hun gastgezin naar huis. Toen iedereen de deur uit was, vroeg de directeur ons uit eten. We werden getrakteerd op een fantastische Chinese fondue met alles er op en er aan. De directeur toonde zich een uitstekend gastheer en zorgde dat we niets tekort kwamen. Heerlijk! Na het eten wandelde hij een stuk met ons mee en ergens op straat namen we afscheid voor de nacht.
Terug in het hotel kregen we alle berichten binnen van de lln.. Het ene huis was volgens hen nog mooier dan het andere. En volgens ons waren de lln. prima ontvangen door hun gastgezin. Ik kijk al uit naar de verhalen van morgen. Eerst maar eens slapen want om 06.00 uur klinkt die vriendelijke stem weer uit de telefoon.

Erwin